Butikk Logg inn Blog Få 3 yogavideoer!

Yoga for Rot Chakra

yoga Jul 29, 2019

 

Jeg har i det siste fått flere forespørsler om jeg kan lage noen videoer med yoga for å balansere chakraene våre. Disse kanskje litt mystiske energisentrene som beveger seg inni oss. Livsenergien, eller prana som det også kalles.

Chakra er et eldgammelt sanskrit ord som betyr hjul. Det sies at vi har 7 slike energisentre lokalisert fra bunnen av ryggsøylen og til toppen av hodet.

 

Rot Chakra

I dag skal vi se nærmere på Rot Chakra eller Muladhara som det også kalles. Rot Chakra er det første, og kanskje det viktigste av våre 7 chakra.

Fargen på Rot Chakra er rød, og det er lokalisert på bunnen av ryggsøylen, nær halebenet. Elementet er jord.

 

Når Rot Chakra er i ubalanse kan vi føle oss utrygge og ustabile. Vi har lite overskudd til å ta vare på oss selv. Vi kan føle oss urolige, ukonsentrerte, og kan ha vansker med å få ting gjort. Vi kan kjenne på dårlig selvfølelse og tanker om at vi ikke er bra nok.

Når Rot Chakra er i balanse føler vi oss trygge og stabile. Vi stoler på oss selv, og at vi er bra nok som vi er. Vi er mer fornøyd og tilfreds, og takknemlig for det vi har. Vi har overskudd, er mer fleksible og tilpasser oss livet som hele tiden endrer seg.

For meg handler det om selv-omsorg. Det å ta best mulig vare på meg selv. Stoppe opp, senke tempoet, puste og gi meg selv lov til å være akkurat som jeg er. Ofte spør jeg meg selv: Hva trenger jeg for å ta best mulig vare på meg selv i dag?

 

Hva kan man gjøre for å balansere Rot Chakra?

Selv finner jeg tid til å sette meg på yoga-matta mi. Jeg praktiserer enkle og "jordende" øvelser, pust og meditasjon.

Noen ganger bruker jeg affirmasjoner som er korte setninger jeg sier til meg selv. Disse setningene er positivt ladet og i nå-tid. Eksempler på slike setninger er:

  • Jeg er bra nok som jeg er
  • Jeg er trygg og rolig
  • Jeg har rett til å ta plass
  • Jeg fortjener å ha det bra
  • Jeg tar vare på meg selv

 

Yoga Nidra, eller Yogisk Søvn som det også kalles, kan være en god øvelse for å finne ro, tilstedeværelse og trygghet. Øvelsen gjøres liggende og gir deg en dyp avspenning.

 

Et eksempel på en yoga-stilling som kan gi deg en følelse av forankring, trygghet og stabilitet er Malasana (Yoga Squat)

Her squatter jeg på en T-bane stasjon i Bangkok 😆

Mer Yoga for Rot Chakra finner du HER

 

Vekselpust (nadi shodhana) er en pusteøvelse som kan være fin for å balansere Rot Chakra.

HER guider jeg deg gjennom øvelsen 🧘‍♀️

I Yoga med Ane's Yogaportal kommer det snart videoer med yoga for de andre 6 chakraene også 😊

Hvis du har lyst til å lese mer om den og hvordan du får tilgang, så finner du det HER.

Og helt på tampen, hvis du har lyst på 3 nedlastbare Yoga-videoer tilsendt på mail så kan du trykke HER

Ønsker deg en nydelig dag 🌸

Yoga-klem Ane

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.